O călătorie de o
asemenea intensitate emoțională și un asemenea impact n-am mai avut de când am
făcut India și Pakistanul, la mijlocul anilor 90.
Motivul: în România am mers
mult pe jos, am atins cu mâna și cu privirea, am simțit oamenii de aproape, am
văzut nevăzutele în mod obișnuit, am plouat și am însorit pe unde am trecut, am
simțit frigul serii și dogoarea amiezii nu din mașină ci pe jos, afară, în aer
liber, cu toate simțurile cuplate la ce mă înconjura.
Am ajuns cu avionul iar
acolo am luat troleul, autobuzul, tramvaiul, trenul, metroul, taxiul, vaporul a mai
lipsit.
Ajung într-o zi la Muzeul Național de Artă al României din București și, zic, ia să facem o cură de frumos și de cultură. Muzeul funcționează în fostul Palat Regal, lângă Sala Palatului, vis-a-vis de Ateneu, pe Calea Victoriei.
Ajung într-o zi la Muzeul Național de Artă al României din București și, zic, ia să facem o cură de frumos și de cultură. Muzeul funcționează în fostul Palat Regal, lângă Sala Palatului, vis-a-vis de Ateneu, pe Calea Victoriei.
Intru și țin stânga în
sălile cu exponate, c-așa știam eu prin străfundurile memoriei că se face la muzeu. Am rămas fără cuvinte de la
intrare, v-o jur, este atât de frumos renovat palatul de te intimidează. În
fine, iau stânga și-ncep cu pictura românească în secolele XIV-XVI.
Ce văd:
icoană cu fecioara cu pruncul, icoană cu Sf Gheorghe cum străpungea balaurul,
icoană cu niște ctitori, iar icoană, iar icoană, icoană, icoană, icoană.
Pe
scurt, cele două-trei secole de pictură românească cuprindeau exclusiv icoane.
Niciun crâmpei de social, munca câmpului, ceva, nimic.
Ceea ce explică și efervescența religioasă de azi, e continuitate, in fond.
Ajung la sălile cu
picturi din secolele XVII-XIX. După cum
urmează: portret de bărbat cu caftan și tichie turcească, alt portret de bărbat
cu straie turcești, portret de fanariot, portret de grec, portret de armean,
iar portret de turc, femeie cu copil, copil de boier cu cățel, fetiță cu
pălărioară de vară, un cap al unuia, alt cap, cap, cap, cap, femeie cu batistă,
cap, cap.
Aici realizez că treceam
cam ca gâsca prin apă prin muzeul Numărul Unu al României.
Mă opresc, îmi trag
sufletul și mă-ntorc din drum la sala întâia. Nu citisem nicio explicație, sub
niciun tablou, niciuna. Le scanam ca imaginile de pe facebook.
Am luat-o, așadar, in
sens invers, moment in care unul dintre curatoarii muzeului (foarte mulți și
bine informați) avea să mă intrebe dacă am pierdut ceva pe drum.
Revenind: până pe la mijlocul
anilor 1800 pictura românească a adunat portrete și iar portrete și atât.
Niciun peisaj, fundalul tablourilor este invariabil negru sau vinețiu.
Vanitatea celor bogați
ai vremii se răsplătea cu propriile portrete, asemenea întregii Europe din
vremea aceea. Vanitatea s-a mai domolit pe la revoluția din 1848 unde, pe lângă
avântatele chipuri de patșoptiști, au început să apară apusuri, răsărituri,
câmpuri, natura moartă cu vânat, florile în vaze și, mai ales chipuri de oameni
obișnuiți. Doamne ce frumos de diferiți erau oamenii vremii!
Campion la Selfies spre finalul secolului XIX a fost, indiscutabil, Stefan Luchian. Pline
sălile de autoportrete, culoare și grafică în vreo doișpe- treișpe ipostaze
diferite.
Un grup de copii de la
Liceul Tonitza, cu profesoara însoțitoare, a străbătut sălile muzeului, preț de
două ore și jumătate, cu cea mai mare atenție, în deplină liniște și luând
notițe (sunt în poză cu ei, aici mai jos).
Am ieșit afară, în
lumina de vară a începutului de mai și-am simțit culorile, mirosul tablourilor
cățărate pe mine, legate în chingi în fundul retinei. Mâinile îmi căpătaseră gesturi
de lebădă, pasul rezona cu piatra cubică, sufletul mi-a intrat în implozie. Mi
s-a pus nodul în gât.
Nu e ușor să te invadeze propria cultură, după atâția ani.
Primeam o lecție anume, venisem din America, am realizat, uitasem cutumele și normele artei.
Un cutremur de revoltă m-a străbătut și avea să fie urmat de aftershock-uri, încă vreo câteva zile.
Ghici de ce.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu