Citesc Însemnările
Unui Amator De Artă, eseuri semnate de
Krikor Zambaccian (1889-1962), renumit colecționar de artă din perioada
interbelică, bun prieten cu marii artiști ai vremii (Pallady, Luchian, Tătărăscu,
Ciucurencu, Petrașcu, etc.) și care, în 1947 a donat (un fel de-a spune, a fost
forma elegantă de a vorbi despre o confiscare grosolană, petrecută în anii
timpurii ai tranziției către comunism-n.a.) o impresionantă colecție de
tablouri și obiecte de artă, statului român, cu condiția ca obiectele să rămână
în clădirea proprietate a colecționarului, iar imobilul să fie transformat într-un
muzeu.
Este
actualul Muzeu de Artă Zambaccian.
Aflu
din volumul tipărit în 1957 câteva dintre obiceiurile boeme, altele mai puțin
boeme, năravurile, ticurile verbale ori tabieturile artiștilor plastici români,
cei mai mulți cu studii solide de artă în Franța ori Italia. Și cine ar fi în măsură
să judece un artist, în fond?
Zambaccian povestește despre cum se tranzacționau
tablourile, cât valorau Grigoreștii și cum puteau fi ei procurați, la fel de
putin ortodox ca și astăzi. Cum maestrul Grigorescu picta Care cu Boi pe bandă și,
pe cele care nu erau dintre cele mai reușite, le înrăma și le vindea celor cu
mai puțină dare de mână :" să aibă și săracii câte ceva...",
zicea.
Cum artiștii nu se dădeau îndărăt să se defăimeze
public, mânați fiind de vanități de oțel, cum cumpărătorii de artă (o piața
selectă, discretă și tenace) așteptau ani în șir pentru ca mai-știu-eu-care
tablou să iasă la vânzare, cum își vizitau unii altora colecțiile în timpul
zilei și, mai mult decât toate, cronicile plastice semnate de Zambaccian. Ele
sunt de un rafinament desăvârșit.
Arta de a descrie, în două pagini de carte, un tablou
(multe dintre ele nu au fotografii, așa că doar mi le inchipui) este aș spune,
perfectă. Mi-a fost străină până acum și mă bucur că am descoperit critica de
artă româneasca prin ochii unor adevărați cunoscători.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu