marți, 19 mai 2015

Adevărata Biserică a Sufletului

Un text  tumultuos ca Niagara hrănită de torenți, un text pieptănând literatura lumii cu patimă, într-o finală devoratoare înțelegere a chemării: de ce citești, de ce-ai citi mai mult.
Felicitări Cristian!
(M.M)
***
DE CE IUBESC CĂRȚILE
(notă semnată pe facebook de către Cristian Cărpenaru - ingerulrafael.wordpress.com, cu permisiunea căruia reproduc textul complet)

Iubesc cărțile.
O, cât de mult le iubesc!
Ele mi-au fost prietene devotate și pilon de sprijin în momentele de restriște, când am crezut că sunt înconjurat de impenetrabile ziduri, când orice pas spre nicăieri era doar o rătăcire în hățișul unor confuze zbateri launtrice.
Am învățat să pășesc demn alături de Steinhardt, Tuțea și Noica, am aflat viața din jurnalele lui Preda, Kafka și Pavese, am iubit alaturi de eroinele lui Balzac, Hardy și Zola, m-am înamorat de poeziile lui Goethe, Rilke, Rimbaud, m-a ambitionat Strindberg.
Atât de multă trăire și simțire am descoperit, râzând și plângând printre rândurile doamnei de Beauvoir, cutremurându-mă alături de scrierile lui Flaubert, D. H. Lawrence, Eliade, Cioran, am învățat sa accept alături de Samuel Butler, Aldous Huxley, să dăruiesc alaturi de George Elliot, Virginia Woolf, să vad lumea prin ochii lui Cortazar, Nabukov, Bulgakov, să iubesc teatrul lui Ibsen, Cehov, Moliere, să imprumut incisivitatea lui Maupassant, să caut precum Proust, să luminez molozul prin vitraliul speranței precum Camus, să trăiesc și să simt rusește cu Gogol, Dostoievski , Pușkin, Maiakovski și Soljenițîn, să înțeleg America lui Dreiser, Fitzgerald, Kerouac, Susan Sontag, să simt Sturm und Drang, să mă atașez de Gendankenlyryk, să...

Iertați-mă, m-am lăsat dus de valul entuziasmului. În fine, un singur lucru vreau să vă mărturisesc : pentru mine adevărata biserică a sufletului este biblioteca. Vă las acum prieteni dragi, mă așteaptă o altă carte.

Niciun comentariu: