miercuri, 26 august 2015

D-lui critic literar Alex Ștefănescu, despre "Zilele Amanților" și despre Revoluția Pământului.

Recunosc, sunt extrem de măgulită să fiu pe poziția de a-i răspunde unui critic literar nu consacrat, ci covârșitor de celebru, dl. Alex Ștefănescu.

Monstru sacru al criticii literare românești, personalitate de condeiul căruia mor scriitorii și se nasc personajele, încă neîmpăcat cu risipa de talente literare românești, dl. Alex Ștefănescu a citat, în treacăt, comentariul meu referitor la „Zilele Amanților”, volumul-punte de încercare a întregii literaturi române actuale, semnat de Corina Ozon, și l-a catalogat drept licență involuntară: „n-ai timp să respiri (...), că te-mpinge acţiunea de la spate”. 


Aici puteți citi cronica de carte semnată de dl. Alex Ștefănescu.

Am zâmbit. Port cu degajare, prin buzunare întregul vocabular al limbii române, ca pe mărunțiș. Am proprietatea cuvintelor scrise și stăpânesc granița sensibilă între umorul servit și cel involuntar. Sunt mândră că domnia sa și-a luat din timpul prețios să citească un blog al unei romance din Canada. 

Da, am scris o întreagă cronică pe tema cărții-fenomen, în luna februarie a.c. (Textul meu este Aici) și nu retractez niciun cuvânt din acel text, convinsă fiind că am surprins exact ceea ce "Zilele Amanților" reprezintă în peisajul literar românesc actual.

N-am mai zâmbit, însă, citind concluziile maestrului: „Fenomenul cu adevărat interesant este construirea de către aceşti autori a unor succese imaginare. Fiecare carte a lor este însoţită de simulacre de dosare critice, în care figurează opinii elogioase hazardate emise de tot felul de persoane lipsite de autoritate profesională”. 

Respect întru totul poziția domniei sale, nu fără a remarca, e drept, cu ceva mâhnire înțepenirea în clișeele optzeciste de a împărți lumea în corifei și p_lime. Scuzați vocabularul, este scriitură de context și de conjunctură.

Criterii pe care tocmai domnia-sa le critica în preambulul materialului. 
Cu bun simț, mi-aș dori, dacă domnia-sa tot mă citește, să cugete un pic, nu la rotația, ci la revoluția Pământului:

-Într-o lume în schimbare accelerată, cine dă dreptul cuiva de a strivi ori minimaliza alte păreri? Ce înseamnă autoritatea profesională în artă, în scriere, atunci când mediile sociale deja dictează trendurile și nicidecum normele dormitând prin rafturile bibliotecilor universitare? Știu, este o spirală periculoasă. Spirală ce nu poate fi oprită, știm asta amândoi. Va fi interesant.

-Cum de, după atâția ani de lectură acerbă și scriere fecundă, dl. Alex Ștefănescu nu a căpătat flexibilitatea de a înțelege că , la fel ca și tehnologia, literatura are curs evolutiv (involutiv, la discreția mediilor sociale, în final) și că generațiile își cer dreptul la cuvânt?

-D-le Alex Ștefănescu, chestiunea ar fi , zic eu, nu de ce Corina Ozon vinde o carte plină de limbaj colorat și 3D, ci cum anume a captat cel mai mare numitor comun al publicului, pentru a ajunge la o asemenea performanță de marketing? 
Cum ajunge o carte scrisă în glumă- un fenomen?
Iată întrebări la care putem încerca a răspunde amândoi, și domnia voastră, maestre, și eu, blogger din Canada cu cuvintele aninate sus, pe boltă, așteptându-și culesul.
Tot respectul meu. 

Niciun comentariu: