sâmbătă, 23 mai 2015

Din Diaspora lu’ Pește, către jurnaliștii nervoși de la miezul nopții

Am urmărit live concursul Eurovision, alături de încă vreo două sute de mii de melomani  de ocazie, pe unul dintre canalele Youtube. 
Am ascultat piesele, am urmărit voturile, am recunoscut patternul votului de vecinătate ori din interes politico-economic, un joc vechi ale Eurovision care, contabilizând răspunsurile telespectatorilor europeni, bate ca acuratețe orice sondaj de opinie privind starea de spirit a populației și simpatiile-antipatiile continentale, iaca, în permanentă schimbare.
Mesajele cântecelor au baleiat de la cele de amor infinit până la chestiuni sociale continentale, aducătoare de nesomn.
România a fost reprezentată de trupa Voltaj, cu piesa All Over Again și s-a clasat pe locul 15 din 27 de finaliste. Recunosc, când o ascult mie mi se pune nodul în gât. Îmi spune ceva.
Ascultă Voltaj aici.

La câteva minute de la închiderea finalei (câștigată de Suedia cu o piesă adresată preponderent  către millenials, cei născuți între 1979 și 1989, un pic și celor și mai tineri), un gazetar român cu școala presei făcută în vremurile de pasiune pură, școlit la autodiscernământ de către greii presei vremii, hop și el cu un comentariu pe facebook.

Ce scrie gazetarul : Diaspora lu Pește! Când e să ne scoatem ochii între noi, suntem primii! Când e să ajutam unul de-al nostru, nu suntem în stare. Sunt țări cu pondere mare româneasca de unde n-a venit nici un punct! E inadmisibil! Ce-ați facut fraților? V-ați întors cu toții acasă? Sau ați emigrat la Chișinău?


În traducere: diasporă europeană a lui Pește, ai dormit în papuci și n-ai contribuit la succesul cântecului lui Voltaj. Cântec care ne privea numai pe noi, e drept, da' totuși!

Ce-am înțeles eu din acest comentariu al jurnalistului român (Florin Gongu, secondat, în creierii nopții, de alți doi gazetari vechi, Liliana Levința și Laurențiu Ionescu, iaca surpriză și mai mare):  că resentimentele la adresa diasporei există, persistă și ajung până la keyboardul jurnaliștilor care contează. Mai grav, scapă publice. 

Diaspora română, potențial votantă, din Europa a înțeles prea bine că piesa avea mesajul imploziv, adresat strict nouă, românilor. Că era o cale de solidarizare națională și nicidecum vreo compoziție de accept unanim european. 
Că Europa este destul de sufocată de circulația alandala, cât abia să-și țină nervii în frâu văzând cohortele de străini care le coboară plafoanele salariilor locale la cote ridicole, care le aduc obiceiuri și apucături, să le spun politicos, diverse și numai clemență nu mai poate, la rândul ei, manifesta. 

Că era cântecul nostru.
Apreciez mult de tot discernământul diasporei române din Europa în a împărți voturile către acei interpreți care au venit cu mesajele- numitor comun și nu s-au lăsat seduși de lirism și patriotism de-o seară, cu tot dintr-adinsul.
Mă mâhnește și mă intrigă ieșirea nesportivă a unui gazetar român la adresa diasporei, mai mult decât orice. Doamne, și ce bine-ar fi fost să meargă direct la culcare, că tot trecuse de miezul nopții.
Despre ce, cât,cum,unde și cu cât poate contribui diaspora, pe termen scurt-mediu și chiar lung, mai vorbim, că timp avem. 
La naiba, greu e să v-abțineți în a ne scoate țapi ispășitori ? Măcar așa, ca chestie, de ochii Europei, dacă nu pentru noi. 

3 comentarii:

Universul meu magic spunea...

De ce nu au sanctionat domnii ziaristi plagiatul ? De ce au permis trimiterea unei piese clar copiata dupa melodia cantata in bisericile penticostale ? Da de ce ne miram cand plagiatul in Romania devine sport national condus de un primministru?
De ce ar trebui Europa sa planga de drama pe care tot romanii o provoaca ... Ar trebui Europa sa fie mai ingaduitoare cu cei ce le provoaca dureri de cap doar fiindca ei au lasat in urma copii ( de care ca sa fim cinstiti nici parintilor nu le pasa prea mult :( )

Magdalena Manea spunea...

Florin Gongu mi-a răspuns pe facebook: "Of! Chiar imi pare rau ca ai interpretat gresit mesajul meu! Nici o clipa nu m-am gandit ca Voltaj poate castiga concursul! Nu sunt absurd! Altceva m-a durut: faptul ca avem tari cu multi romani care nu au punctat. As fi preferat sa luam mai putin de 35 de puncte, dar alea cate erau sa fi venit din mai multe locuri. Sa se fi vazut ca romanii conteaza si exista in lumea asta. Atat si nimic mai mult! PS "La naiba, greu e să v-abțineți în a ne scoate țapi ispășitori ?" - cel putin eu n-o sa va scot NICIODATA pe voi tapi ispasitori! Ar insemna sa-mi reneg fiul, care, ca si tine, traieste in Canada! PS2 Mai admit si faptul ca multe din voturile romanilor nu au fost luate in considerare, sa zicem din considerente tehnice. Si mai trist daca e asa!"
Posibil ca eu să fi interpretat greșit mesajul lui, posibil ca mie să mi se fi părut acidă sintagma lui. Am marja de toleranță față de comunicarea în limba română, cu toate acestea eu cred că ceva scuze merită Diaspora. Scuzele nu rănesc pe nimeni, ba dimpotrivă.

Magdalena Manea spunea...

...și scuzele au venit, politicos, așa cum era de așteptat. ce frumos, mulțam Florin Gongu :)

https://www.facebook.com/gonguf/posts/956309861068050?comment_id=956326547733048&notif_t=mentions_comment

Gata, imi retrag cuvintele! Pana la urma, Diaspora nu are nici o vina! Spun asta, nu pentru ca m-au "urecheat" Magdalena Manea si Gabriel Stanescu (pana la urma toti avem dreptatea noastra), ci pentru ca am aflat cum s-a votat in Italia, tara care ne-a livrat 0 (zero) puncte! Acolo, romanasii nostri si-au facut datoria, astfel ca in clasamentul de pe urma televotigului Romania era pe locul 2!!! Splendida realizare! Doar ca acest clasament a avut pondere de 50 la suta. Trebuia combinat cu votul juriului de specialitate. Aici, absolut incredibil, italienii ne-au plasat pe ultimul loc, adica 26 (din 27 calificate, dar a 27-a era tara care vota si nu putea sa-si dea puncte), astfel ca la general Italia ne-a trimis pe 13, loc ce nu puncteaza! Italienii au facut la fel si cu Albania: locul 1 la televoting, locul 25 (penultimul) la juriul de specialitate, locul 12 la general. Concluzie: ce rost mai au telefoanele ori sms-urile? Doar energie consumata si bani aruncati pe geam! Daca tot nu conteaza opinia telespectatorilor, sa decida marile jurii de specialitate! Este clar ca si in alte tari cu pretentii am patit la fel! Sfatul meu: nu mai are rost sa ne consumam noi pentru manevrele marsave pe care le fac ei! Avand aceasta dovada, ma minunez cum de am mai luat puncte de prin Danemarca ori de prin Portugalia! In fata evidentei, jos palaria in fata celor care au incercat! Sunt convins ca au fost multi! Si scuze in fata celor care s-au simtit atinsi de sintagma "Diaspora lu Peste"!