Maria, bunica mea din partea mamei mi-a
croşetat câteva perechi de mănuşi bej, dintr-o aţă tare şi fină, mănuşi care au
stat cuminţi în punga lor așa cum au fost aduse ele din România, într-una
dintre vizitele mele acasă. Ieri le-am scos din sertar şi le-am probat, îmi vin
ca turnate şi dau mâinilor o eleganţă fără de seamăn.
Le-am studiat pe toate părţile, încercând
să-mi imaginez cam câte ore de muncă migăloasă au intrat în micile bijuterii
făptuite să adauge nobleţe. Mănușile cereau epocă în jurul lor așa încât am
luat antichitățile la rând.
Toarta ceştii este melcată iar motivele albastre, dublate de brâurile de cobalt argintiu îi dau gingăşie. Zâmbesc la micile nimicuri, cele care în fond reprezintă epoci.
Aşez cu grijă ceșcuța lângă vaza mică, palidă, cu ape marmoreene şi străvezie de Murano şi le privesc, aşa, pe amândouă; micile mele lucruri frumoase din secolul trecut.
Pe raft, aşezate
simetric, cărţi vechi, cu cotoarele legate în piele: C.A. Rosetti, cu Impresii
De Călătorie în Valahia, impresii datate 1821, în ediţia mea publicată în 1846.
Paginile sunt mari, tipărite îngrijit iar citind-o ajungi instantaneu cu
imaginația in sărătura cu ciucuri și tichie a Brăilei veacului XIX.
Ar mai fi
Costache Negruzzi, cu Scrieri, o detaliată expunere a finanţărilor şi
cheltuielilor Revoluţiei de la 1848. Carte solidă, pe hârtie sidefată, cu fir
de mătase, lesne de citit și azi. Da, informaţiile umbresc mult din romantismul
epocii, aşa cum ne-a fost ea zugrăvită la şcoală :corupţie, maşinaţii,
aranjamente, cheltuieli fără cap, semn că vremurile au, în general, memoria
scurtă. Noroc cu limba română, așa aproximativă cum este ea, presărată cu
caractere slavone care dă cărţii un farmec aparte.
O altă carte stă
cuminte asteptand încă un veac să-i treacă peste creștet: Constantin Noica- De Caelo,
pe hârtie îngălbenită și friabilă. Are autograful autorului scris cu toc cu
peniţă, după cum apare. De o parte şi de alta Radu Gyr- Nyusu, Mircea Eliade- Maitreiy,
în ediţii interbelice, cu paginile tăiate cu foarfecele şi legătura în aţă tare,
cusută manual.
Între ele,
Gânditorul de la Hamangia şi femeia lui, cuminţi, din ceramică neagră mai veche
decât timpul. Ar fi o mare cinste pentru mine s-ajung ulcior, când va fi să
fie, gândesc. Sau tei, sau salcâm.
Dintr-un sertar
se iţeşte un colţ de ştergar de borangic. Câteva ştergare absolut superbe au
făcut drumul cu mine peste apa cea mare, oferite de bunicele mele, femei tare
vrednice în gospodăriile lor. Franjurile din cânepă albită s-au mai scămoşat
dar ţesătura cald gălbuie, străvezie ca pânza de păianjen parcă cere
îmbrățișare.
Tot acolo, înfăşurat într-adins în ziare vechi,
am un fier de călcat cu cărbuni, dintr-acela cu mâner din lemn, tăblie din fontă
grea şi cocoş. E un fier greu, tocit la vârf, mult folosit de la bunicul meu,
croitor de faimă în Ianca, preţ de vreo şase decenii.
Tot de la el mai am creta (tibişir îi spune) de desenat tiparele pentru croit stofele; un centimetru pe support de pânză, pe care ştiu că-l ţinea pe după gât când croia şi cânta, în surdină, cântece niciodată auzite de mine până atunci şi niciodată de atunci încolo.
Tot de la el mai am creta (tibişir îi spune) de desenat tiparele pentru croit stofele; un centimetru pe support de pânză, pe care ştiu că-l ţinea pe după gât când croia şi cânta, în surdină, cântece niciodată auzite de mine până atunci şi niciodată de atunci încolo.
Eram mică iar bunicul meu lucra în atelierul lui de croitorie și doinea. Mie-mi părea trist dar mă obişnuisem.
Mai am câțiva nasturi de tunică de la soldaţii nemți ce-au trecut
pe-acolo înainte de ‘44, alţii de la uniformele aliaţilor ce-au ajuns în ’45. Într-o
cutie cu însemnele Postăvăriei Brașov este o întreagă colecţie de catarame de
vestă, metalice, cu închizători cu meşteşug, albăstrii strălucitoare încă.
Într-o altă cutioară, printre batistuțe brodate, am ceasul de mâna al bunicii
din partea mamei, ceas mic și acum tăcut; am ceasul de buzunar al bunicului din
partea tatălui, încă lucios de-atâta timp măsurat cu prețiozitate.
Am bănuţul
din argint, cu cele câteva fire de par bălai de la moţul meu, tăiat când am
împlinit un an. Tot acolo am firișoarele fine și cârlionțate, lipite cu ceară
pe bănuţi de argint, ale copiilor mei, cerceii
mei de la botez şi o trăistuţă cu câțiva dinţişori de lapte ai copiilor.
Uite şi un dințișor de pisică, ăsta cum o fi ajuns aici?
Un teanc de
fotografii alb-negru şi sepia acoperă totul. Imagini dintr-o lume alb-negru,
încă atât de vie şi de prezentă în mintea mea: eu şi fratele meu, copiii fiind,
îmbrăcaţi de sărbătoare, la defilarea de 1 Mai, părinţii mei-proaspeţi părinţi
cu mine în landou, fratele meu pe tricicletă, fetiţă mea cea mare, veselă şi
bucălată, fotografiată pe la cinci luni, băiatul meu (în foto color de asta
dată) dând ture cu tricicleta.
Mă uit la toate
astea și mă-ntreb când nu voi mai fi ce-or să-nțeleagă nepoții nepoților mei
din ce-am adus eu cu mine în America. Or să rămână obiectele, or să li se piardă legendele.
Adorm devreme,
copleșită de gânduri, imagini și amintiri.
Cad în vis, se
făcea că eram în casele bunicilor din Ianca, era noapte și afară ploua cu
găleata. Erau niște rude pe-acolo, erau copiii cu mine iar eu umblam să găsesc
pisica ce se furișase sub un pat, să n-o încui cumva în casă, la plecare. Trebuia să plecăm, mașina era afară, pornită. Era
târziu, pisica nu era de găsit și continuam să o caut când a sunat telefonul.
Am răspuns și la
capătul celălalt era, vă jur, vocea bunicii mele Dumitra, mama tatălui meu.
Știam în vis că de mult nu mai este, totuși mi-amintesc cum am vorbit cu ea.
Zicea: «…
să nu lăsați, mamă, vreun geam deschis că intră ploaia înăuntru, să închideți
și poarta la grădină, stingeți și lumina pe verandă când plecați, să lăsați în
ordine… »
Și eu îi
răspundeam și-i promiteam că o s-avem grijă.
M-am trezit în
miez de noapte, transpirată. Centrala torcea ușor căldura, era aerul cald și
moale.
Cu ochii
întredeschiși fiind,am simțit generațiile familiei mele adunate, parcă toate deodată, în cameră:
părinții mei, bunicii mei, unchi și mătuși demult plecați. Eram, brusc, mulți,
laolaltă.
N-am avut frică. E pentru prima oară în viață când
prindeam timpul în căușul palmelor. O stare de bine, de departe, de înalt, de
pace. Eram cu familia mea.